Bývalý majitel vydavatelství Jan Čížek je nováčkem na kandidátce SPD. Ovšem nikoliv nevýznamným. Stojí za populárními i kritizovanými jarmarky, kde lidé kupují jídlo za ceny, které jsou výrazně nižší než v běžné obchodní síti.
Když Okamurovo hnutí SPD minulý víkend v Olomouci a potom ve Zlíně rozprostřelo svůj putovní předvolební tábor ve stylu farmářských trhů s názvem Český jarmark, nechyběl u toho ani Jan Čížek. Vysportovaný pětačtyřicátník, donedávna majitel pražského vydavatelství, se pohyboval mezi stánky s potravinami, komunikoval s organizátory a později z akce pořídil i videoreportáž, kterou umístil na svůj facebookový profil.
Volebním manažerem hnutí je sice v Praze, kde je i dvojkou na kandidátce, ale účast na prvních akcích kampaně na Moravě důvod má. Veřejnosti stále nepříliš známý politik okamurovců říká, že je to on, kdo s projektem jarmarků přišel. Stejně je to podle něho s kamionem „SPĎák“, který má souběžně obrážet turné po okresních městech.
„Ta původní myšlenka je moje, ale podílí se na tom celý tým lidí,“ uvádí Čížek v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Jak dodává, kamion dal k dispozici jeden z příznivců a v hnutí začali přemýšlet, jak jej využít.
Minimálně v rámci této kampaně do sněmovních voleb má Jan Čížek díky těmto opěrným bodům politického marketingu podstatně větší vliv, než by odpovídalo jeho formální roli místopředsedy pražské organizace SPD. Už teď, kdy ještě není poslancem a nesedí v nejužším vedení strany, stává často na veřejných akcích po boku jak šéfa hnutí Tomio Okamury, tak dvojky Radima Fialy.
Stále ale zdůrazňuje, že hlavním velitelem kampaně je Okamura, jemuž skládá i poklonu. „On má schopnost vycítit témata, která mezi lidmi rezonují. Tento dar má i Andrej Babiš, ale my na rozdíl od něj jedeme stále stejnou linii,“ vidí Čížek diferenci mezi SPD a hnutím ANO.
Svobodný trh už neexistuje
Už teď si je jistý, že nápad s jarmarkem, během něhož SPD v krajských městech prodává domácí potraviny za velmi příznivé ceny, byl trefný a u voličů boduje. Mítinky s politiky SPD navštěvují řádově stovky voličů nebo lidí lačných po slevách.
Akce má podle Jana Čížka demonstrovat, jak by to mohlo vypadat v hypermarketech či v supermarketech, kdyby parlament schválil povinné kvóty pro české potraviny. Právě SPD tuto kontroverzní myšlenku, kterou zpochybňuje řada odborníků, podnikatelských svazů i část spotřebitelů, v minulých měsících usilovně prosazovala ve Sněmovně, ale nakonec schvalovacím řízením neprošla. Okamurovci si z ní nyní vyrobili šlágr své kampaně.
„Tahle hra ještě neskončila, po volbách to budeme prosazovat znovu,“ říká s razancí v hlase k problematice kvót neformální otec jarmarku.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/touzi-po-politice-pribeh-muze-ktery-pro-okamuru-vymyslel-jarmark-173302Na námitku, že je velmi divné, když hnutí, které se tolik zaštiťuje svobodou, nařizuje podnikatelům kvóty a popírá tím principy volného trhu, má už Čížek prefabrikovanou odpověď: „Od té doby, co tu máme Evropskou unii, tak žádný svobodný trh neexistuje,“ míní a nezastírá, že plně sdílí hlavní linii hnutí, pro které je Brusel prapůvodcem všeho zla.
Z uhlazeného usměvavého gentlemana, jak se Čížek běžně prezentuje i na fotografiích, se během debaty u kávy rázem stává nesmlouvavý ranař, který se nezdráhá použít velmi ostré výrazy. To když hodnotí třeba počínání obchodních řetězců vůči dodavatelům. V jedné chvíli se sám svých příkrých úsudků zalekne a bere je zpět.
Pomocník v zákulisí
Čížkova cesta do politiky s hnutím SPD začala už před minulými volbami. Tehdy ještě skrytě. Jeho firma Strategic Consulting vydávající několik desítek periodik radničního typu pomáhala Okamurovu hnutí tisknout a distribuovat bulvárně laděné volební noviny nazvané Na vlastní oči. Byly plné velmi tvrdé protiuprchlické propagandy. Tiskovina obsahovala například „Mapu smrti“ s místy teroristických útoků v Evropě či článek se sugestivním názvem „Jak imigranti znásilnili dívku a pak ji chtěli utopit“.
Oficiálním vydavatelem byl jistý Michal Klement. Jak se později ukázalo, šlo o Čížkova synovce bez jakékoliv zkušenosti s vydavatelskou činností, prodejce aut.
Až po volbách Čížek přiznal, že synovci a SPD s novinami „pomáhal“. Nešlo jen o tuto službu. Pro SPD už v roce 2017 vypracoval i povolební analýzu. „Volby jednoznačně ukázaly, že budoucnost úspěchu politických stran je postavena na rafinovaných marketingových kampaních – bez ohledu na pravdu či lež – a silné osobě lídra,“ napsal tehdy do analýzy Jan Čížek, který byl na konci devadesátých let, než začal podnikat, tři roky redaktorem ČTK.
Asi nikdy by před čtyřmi lety zakázky od SPD nezískal, kdyby se již z dřívějška neznal s Okamurovým spolupracovníkem Radimem Fialou. Právě s někdejším poslancem ODS a nyní místopředsedou hnutí SPD dohadoval spolupráci.
Chtěli mě poškodit v očích Tomia
Po volbách se Čížek rozhodl stát se členem SPD. Říká teď o sobě, že politiku dělá vysoce transparentně a vstoupil do ní hlavně kvůli Pirátům, které považuje za politický předvoj „sluníčkářů“ z neziskovek, v jeho očích „neomarxistů“.
Jeho „hvězda“ začala stoupat daleko rychleji, než je u nováčků zvykem. Brzy byl odpadlíky z SPD kritizován, že si nárokuje pozice, které mu vůbec nepřísluší.
V roce 2019 takto proti Čížkovi (spolu s prostějovským vlivným členem SPD Michalem Šmucrem) vystoupil tehdejší poslanec za Okamurovo hnutí Lubomír Volný.
Ten tvrdil, že právě Jan Čížek měl být klíčovou postavou, která se podepsala na rozkolu v SPD, jenž vyvrcholil direktivním zrušením celé moravskoslezské krajské buňky (s Volným v čele) a následným odchodem tří rozzlobených poslanců z řad hnutí.
Čížek ale dnes říká, že Volnému – nyní lídrovi konkurenčního Volného bloku – tehdy nešlo o nic jiného než o jeho poškození v očích Tomio Okamury.